De zomeravond-wedstrijden van 2022

De zomeravondwedstrijden van 2022 voor de Joop Bierkens Trophy waren eigenlijk zoals ieder jaar een groot plezier voor de deelnemers (maar liefst 17 schepen, waarvan er uiteindelijk maar 1 niet gevaren heeft), maar verliepen dit jaar wel anders dan anders. Twee redenen: nieuwe banen en manier van varen van die banen, en twee afgelaste avonden vanwege een overmaat aan wind. Let me explain!

Eerdere jaren was er regelmatig commentaar op het feit dat het fonteinkruid veel roet in het eten gooide, vooral in de maand juni. De waterkwaliteit wordt al jaren steeds beter en dat betekent dat het zeegras, fonteinkruid en wier steeds uitbundiger groeit. Zeker in de hoek van de uitlaat van de waterzuivering van het Waterschap ten zuiden van de havenmond. Voor de meeste boten werden de wedstrijden dan uiteindelijk een soort loterij. Bij vrijwel iedere windrichting werden ook de boeien in dit gebied bevaren. Met wier aan je kiel of roer kwam je niet meer vooruit. Gek genoeg lijkt het alsof sommige boten daar minder last van hebben dan anderen, hetgeen nog extra ongenoegen opriep.

Er waren al een aantal jaren diverse ideeën over de manier om hier van af te komen. Een maaiboot aanschaffen was natuurlijk te duur. Banen aan de overkant van de vaargeul, waar het wierprobleem veel minder speelt, was te ver. De oplossing werd gevonden in het varen van veel kortere banen met naast de start/finish slechts twee boeien en dan rondjes varen, zoveel als mogelijk. Finish als de klok 21:00 uur heeft geslagen. Dat kan afhankelijk van de wind en de gekozen boeien dan oplopen tot > 6 rondjes.

In eerste instantie lijkt dat een vreemde opzet, maar bleek voor mijn gevoel een schot in de roos. Dit lost ook het probleem van de gescheiden start voor de langzamere en snellere schepen op (om toch ongeveer tegelijk te finishen), hetgeen menig maal tot problemen/verwarring/ontevredenheid leidde. Gewoon allemaal tegelijk starten, want we varen op deze nieuwe manier toch dicht bij elkaar. Omdat het korte rondjes zijn kom je elkaar vaak tegen, hetgeen het gevoel van “meedoen aan de wedstrijd” vergroot en dat is wat echt telt. Toegegeven, soms zijn de rondjes erg kort en is het kruisrak met een keer overstag klaar. En het is wellicht ook niet altijd leuk om twee keer ingehaald te worden door dezelfde boot.

Op twee avonden werd de wedstrijd afgelast vanwege een voorspelde en ook al zichtbare windkracht 6. Het is altijd de vraag wat te veel wind is. Dat hangt wat mij betreft ook heel erg van de koers, die je vaart, af, maar in een wedstrijd heb je natuurlijk niet veel keuze. De reden om af te gelasten is dat vooral de start onder dat soort omstandigheden voor het gevoel van de wedstrijdcommissie te gevaarlijk wordt. Bovendien kan bij dat soort windsnelheden iedere boot uit zijn roer lopen met alle gevolgen van dien voor anderen. Wij vinden het belangrijk dat ook de wat minder ervaren zeilers zich veilig voelen.

De 6 wedstrijden, die wel gevaren werden, waren een waar genoegen. Er werd dicht op elkaar gezeild. Mark berekende dat bij de laatste wedstrijd de gecorrigeerde tijden van de eerste 10 deelnemers binnen 60 seconden van elkaar lagen. Dat is wat hem betreft een bevestiging dat de gehanteerde SW-cijfers (de handicaps) kloppen. Dat is dan natuurlijk wel bij die windsnelheid en op die baan. Dat zegt nog niet alles en de discussie over die SW-cijfers zal ongetwijfeld door blijven gaan, maar het is goed om te zien, dat iedereen best een kans heeft om te winnen.

De Plexat van Marn van Rhee heeft dit jaar duidelijk gewonnen: won maar liefst 4 van de 6 wedstrijden. Daar valt niet over te twisten. De Plexat krijgt nu dus wel aanscherping van haar SW-cijfer met 1 punt. ?

De Vic’s Blue van Jan den Hertog en de Witte Wind van Paul Hagens streden om de tweede en derde plaats.  Met gelijke aantallen punten kreeg de Vic’s Blue toch de tweede plaats toegekend, omdat ze vaker tweede werd. De Zimau van Mickel Cousyns zat er dicht achter op de vierde plaats.

Het applaus tijdens de prijsuitreiking in onze Loods gold natuurlijk voor iedereen, die heeft meegedaan, dit eerste jaar weer een complete serie na de afgelaste Corona-jaren.

Op naar de boeien-race op 17 september a.s. Laat je niet weerhouden en schrijf in voor de race en de BBQ na afloop.

Paul Hagens, namens de wedstrijd commissie.

Uitslag Joop Bierkens Trophy 2022:

1e plaats: Plexat Dehler 32 Marn van Rhee

2e plaats: Vic’s Blue Victoire 1044 Jan den Hertog