Staande mast route

Geplaatst op 08-04-2024  -  Categorie: Algemeen  -  Auteur: Dirk van Vooren  -  Bron: Varen doe je samen
Veel viaducten, bruggen en sluizen zijn nodig toe aan onderhoud, renovatie of moeten zelfs volledig vervangen worden. De Staande Mast Route wordt hierdoor flink getroffen. Wat kun je in 2024 verwachten als je met een staande mast vaart?

In 2020 is het routeakkoord Staande Mast ondertekend door provincies en Rijkswaterstaat. In het akkoord is vastgelegd dat de betrokken partijen een inspanningsverplichting hebben om deze route met onbeperkte doorvaarthoogte beschikbaar te hebben en te houden. Maar de onderhoudsopgave voor alle partijen is zo groot dat een gegarandeerde beschikbaarheid van de routes steeds moeilijker wordt om te realiseren.  

Veel bruggen, sluizen en viaducten (soms droge en natte kunstwerken genoemd) zijn gebouwd in de jaren '50 en '60 en zijn nu aan het einde van hun technische levensduur. Ze worden stuk voor stuk steeds zwaarder belast door steeds meer verkeer en steeds zwaarder verkeer. Dit versnelt achteruitgang en vergroot de kans op storingen. Daarom is het tijd om veel kunstwerken te vernieuwen.

 

Zuid-Nederland en Deltawateren

In Zuid-Nederland wordt de Baanhoekspoorbrug bij Dordrecht over de Oude Maas zeer beperkt bediend, namelijk op woensdag en zondag. Voor de opening op woensdag dien je 48 uur van tevoren aan te melden bij verkeerspost Dordrecht.

In Zeeland geldt dat de Zeelandbrug dit vaarseizoen minder vaak wordt bediend. Ook worden de remming- en geleidewerken bij de Zandkreeksluis vervangen. Het gevolg ervan is dat er bij de sluis tijdelijk minder wachtplaatsen zijn. De sluis wordt van 25 maart tot en met 26 april 2024 doordeweeks tussen 6.30 en 16.00 uur niet bediend.

Lees meer op de website van Rijkswaterstaat en kijk altijd voor vertrek op vaarweginformatie.nl voor de laatste informatie.


 
 

Volg ons op social media

Facebook

Instagram

Google

 

Havenmeester

+31 6 10798675

ofni.[antispam].@wsvdedintel.nl